Yoga for søvn

06.09.2020

I en periode for noen få år tilbake, ble jeg sykmeldt fra jobben min i flere måneder fordi jeg hadde tøyd strikken altfor langt. Jeg hadde kjørt på med gassen i bånn i flere år, og plutselig smalt det!

Jeg elsket å ha masse planer- kalenderen var full fra morgen til kveld, både hverdager og helger. Både jobb og hjem var fylt med plikter og gjøremål, hver helg var spikret. Jeg drakk kaffe og energidrikker når jeg følte meg sliten, trente hardt og mye og var ikke vant til å lytte til kroppen.

Så smalt det, da. Noe så innmari.

Noen av de første symptomene som kom smygende, var at nattesøvnen uteble. Jeg kunne ligge og vri meg i senga i timevis, planlegge neste dag, ordne logistikk og scrolle på sosiale medier. Ofte hadde hverdagen bestått av mye stress, og det var først når hodet traff puta at jeg begynte å tenke- og ikke sjelden bekymre meg- for hvordan jeg skulle legge opp oppgavene som ventet neste dag.

Søvn er viktig. Man fungerer ikke uten. Det gikk så langt at jeg måtte ta medikamenter for å klare å sove til slutt. 

Min yogareise har lært meg mye om hvordan en selv- ved hjelp av enkle verktøy og teknikker som yoga, pust og meditasjon- kan stimulere det parasympatiske nervesystemet som fremmer ro, hvile og søvn. 

I boken jeg skriver er det viet et helt kapittel til søvn, spekket med yogaprogram, pusteteknikker, forskning og råd for hvordan man best mulig kan roe seg ned om kvelden, og få den søvnen en trenger for å få energi og overskudd til den travle hverdagen. 

Bildene jeg deler i dette innlegget er tatt av min gode venninne Ingvild Sandum Langerud i Marit Sjuves nydelige hjem, Brubakken i Hvittingfoss.