Balanse

21.12.2020

I disse siste dagene før jul, fikk jeg lyst til å skrive litt om balanse. Jeg har skrevet om det før, og jeg har et eget kapittel om balanse i boka mi Sterk og fri, men det er et så viktig tema at jeg tar det opp igjen.

Og vet du hvorfor? Jo fordi jeg tror jula er ensbetydende med stress for veldig mange. Julegaver skal handles, juletreet skal kjøpes og pyntes, huset skal være rent og mat og kaker skal være på stell til den store dagen. 

I disse juleforberedelsene kjører vi på med mye gass og stimulerer det sympatiske nervesystemet. Når vi har mye å gjøre, er det lett å glemme den viktige motvekten, nemlig hvilen, og det parasympatiske nervesystemet. 

Selv kjørte jeg på med gassen i bunn i veldig mange år selv, helt til tanken var tom. Det verste var at jeg trodde at jeg hadde full kontroll, og digga å ha mange avtaler, drikke nocco og både prestere og levere på jobb. Jeg skal innrømme at jeg så litt ned på dem som lå på sofaen hver kveld og så på serier, kunne mene at de var late. Da det smalt for meg for noen år tilbake, forstod jeg viktigheten av balanse i livet. Det handler ikke om å enten frese rundt som en maskin fra morgen til kveld, eller bare ligge på sofaen. Vi trenger begge deler!

Yoga er et supert verktøy for å lande i en travel hverdag og sjekke inn i kropp og hode. Yoga er pust og bevegelse, og når vi klarer å fokusere på pusten vår- da klarer vi å være her og nå. Vi har ofte en tendens til å være i fortid eller fremtid. Vi tenker tilbake på ting som har skjedd, eller vi planlegger framover. Pusten er det som kan få oss tilbake til nuet. Pusten er nemlig akkurat her og akkurat nå. 

Det er nå slik at stress starter med en tanke. Hjernen, som ikke vet forskjell på fantasi og virkelighet, oppfatter at det er fare på ferde, og setter på nødalarmen. Kroppen svarer med en stressrespons, og dermed en coctail med stresshormoner. Spørsmålet er bare om hjernen noen gang oppfatter faren som over? Spesielt om vi løper fra den ene avtalen til den andre, har deadlines på oppgaver og bare lever i går og i morgen uten å legge merke til pusten og faktisk trekke noen dype åndedrag helt ned i magen. Stressrespons skjer ikke i en rolig kropp. Hvis vi puster lange dype pust kan det umulig være fare på ferde. Har du prøvd? Har du lagt merke til hvordan du selv har lett for å gire deg opp og blir stresset, for deretter ta noen bevisste dype pust? Hva skjer da?

Balanse er viktig, men også kjempevanskelig!

Men kan vi ikke la førjulstida bli et eksperiment der pusten får litt mer oppmerksomhet og plass? Avslutte 2020 med både aktivitet og hvile, med gass og brems, yin og yang? Hvis vi blir vant til å lytte etter hva kroppen trenger, er det lettere å finne den balansen som av og til er så innmari vanskelig. Vi vil så mye. Det å være effektiv, levere, prestere og produsere er egenskaper som heies fram i prestasjonssamfunnet vårt. Likevel- eller kanskje nettopp derfor- utfordrer jeg til å hvile mer, gi litt mer f og tørre å lytte litt mer til hva kroppen din vil ha. 

Tenk balanse, pust helt ned i magen, smil og ha en fortsatt fin førjulstid!

Ps Digger dette bildet. Det er tatt av min gode venninne Ingvild Sandum på et av soverommene til Marit Sjuve på Brubakken. Synes dette bildet oser av balanse- med maskulinitet Yang (drivkraft) og femininitet, yin (hvile).

Ønsker dere alle en fortsatt fin mandag! Husk: I dag snur det og går det mot lysere tider:)

Stor juleklem fra meg