Neseborspust

23.10.2020

Fra et yogisk perspektiv, kan vi stimulere det autonome nervesystemet ved å puste via det ene neseboret. Dette praktiseres enkelt ved å tette for det ene neseboret. og puste gjennom det som er åpent. Venstre side er bremsen i kroppen- det parasympatiske nervesystemet- og står for hvile, ro, ettertanke. Høyre side- det sympatiske nervesystemet- fungerer som kroppens gass. Gassen trenger vi når vi skal prestere, yte, handle. 

Selv benytter jeg meg mest av venstre neseborspust. Denne måten å puste på er funksjonell når man skal roe ned etter en aktiv dag, før leggetid eller hvis man våkner om nettene og har vanskelig for å sovne igjen. 

Slik gjør du det: Sitt eller ligg i en behagelig stilling, om mulig i rolige omgivelser. Løft høyre hånd og trykk høyre tommel forsiktig mot høyre nesebor. Pust lange dype åndedrag gjennom venstre nesebor. Ha fokus på å bruke så lang tid du kan på åndedraget, kjenn at du puster helt ned i magen, og la innpust og utpust være like dype. Er det vanskelig å fokusere på pusten, kan du telle rolig inni deg mens du puster- tell til fem mens du puster inn, og fem mens du puster ut. Bli sittende slik i noen minutter. Kjenn etter hvordan du føler deg etter øvelsen. 

Hvis du har for vane å våkne om nettene og slite med å sovne igjen, legg merke til om venstre nesebor virker litt tett mens høyre er åpent. Prøv selv om denne pusteøvelsen fungerer for deg. 

Bilde: Ingvild Sandum Langerud