Hvor ofte har du lyst?

18.10.2020
«Vær så snill og si at du ikke alltid har lyst du heller», sa en bekjent til meg på trening i helgen. Vedkommende syntes det var ekstra tungt akkurat denne dagen, men var likevel fornøyd med å ha kommet seg på trening. 

Nei, ærlig talt! Jeg har ikke alltid lyst! Hvis jeg bare hadde trent de dagene jeg hadde lyst, hadde ikke uka mi bestått av så mange økter som den gjør. Det jeg derimot har lyst på, er den deilige følelsen jeg alltid får etter en treningsøkt. Stølhet og sånn deilig sliten følelse. Det trenger ikke å være svettefest og maxpuls hver gang, bare en eller annen form for altivitet, og ikke minst egentid!!
Det handler om å «bare rulle ut matta», og på dager jeg virkelig ikke har lyst til å praktisere yoga (det frister kanskje mye mer med kaffe, sofaen og sosiale medier)- da vet jeg at jeg virkelig trenger det.
 
For meg er det å trene like vanlig -og like viktig- som tannpussen. En livsstil. Jeg jobber turnus, og har tre barn. Det betyr at treninga sjelden skjer når jeg kjenner at jeg er skikkelig klar. Den skjer når det passer. 
Denne helgen har jeg hatt langvakter fra 7.30-21.00, og jeg har skvisa inn en beinøkt på 38 minutter i går og en 8 kilometer løpetur i dag. Jeg vet ikke om jeg hadde kjempelyst, men jeg tror det handler om å fokusere på den deilige følelsen og overskuddet det gir i bøtter og spann etterpå. Ikke tenke så mye.

MEN jeg lytter alltid til kroppen. Hvis det ikke bare handler om å ikke ha lyst, men at kroppen er sliten, tilrettelegger jeg alltid. Kanskje blir den daglige aktiviteten en gåtur, en stretch eller en lett styrkeøkt med egen kroppsvekt. Noen ganger blir det en time trening, andre ganger ligger jeg tjue minutter på yogamatta. Alt teller!

Hvordan er det med deg som leser dette innlegget, har DU alltid lyst?   

 Hanne