Følelser og syklus

03.02.2022

Jeg har aldri helt forstått hvordan kvinner blir så påvirket av syklusen sin. Selv begynte jeg på p-piller da jeg var 16 år, og har- med noen naturlige pauser under blant annet tre svangerskap og fødsler- aldri kjent på disse topp- og nedturene i syklus. For meg har egentlig alle dager vært bra, skjønner? Etter siste barn (2019) fant jeg ut at nok var nok. Det å ta p-piller i så mange år føltes ikke lenger noe greit.

Og da!! Forstod jeg!!

Men faktisk, hvor rart det enn høres, så synes jeg det er ganske deilig å få kjenne litt på denne loopen jeg også. Loopen av følelser, det er jo helt utrolig spennende og fantastisk EGENTLIG, hvordan  kvinnekroppen er bygd opp. 

Nå har jeg loggført syklusen min i flere måneder, og det finnes jo liksom aldri noen tvil om hvor man befinner seg, og når mensen nærmer seg. Tenk at vi kvinner har gjennomsnittlig 28 dagers syklus, mens menn har 24 timer!! Er det rart at vi stadig misforstår hverandre, tråkker hverandre på tærne og snakker litt ulikt språk i blant?

Grunnen til at jeg ville skrive litt om dette, var at jeg løp på mølla for et par dager siden, og så opptaket av siste episode Mesternes Mester. Jeg tok meg i å begynne å grine (!! Ja, faktisk... løper og griner litt innimellom, jeg!) hele tre ganger. Sånn egentlig synes jeg jo ikke at Mesternes Mester er et så veldig trist program:) Men da Pølsa Pettersen fortalte at datteren hans ikke kjente han igjen en dag han kom hjem etter mange reisedøgn- da syntes jeg det var så trist og leit. Snufsa meg gjennom kilometerne!

Er det bare meg, eller er det flere som til tider gråter av alt og ingenting, mens i andre perioder i måneden føler man seg som en QUEEN?

Er det flere som har prøvd å loggføre syklusen sin og på den måten lært kroppen sin bedre å kjenne?

Det er faktisk noe jeg anbefaler. Det er veldig gøy å sammenligne hvor man befinner seg i stemningsleie fra måned til måned, ikke minst hvor man har mindsettet sitt. Positive vs negative tanker....

I boken "Feminin Flyt", deler Iselin Larsen syklusen inn i fire årstider, der man ved menstruasjonsblødning starter med vinter. Når det er vinter, har vi gjerne et lavere energinivå, og trenger mer tid til stillhet, egenomsorg og ettertanke.  Etter blødning kommer våren! Her stiger østrogennivået, vi har mer energi og føler for å planlegge, sette oss nye mål, brainstorme og rette fokus utover. Våren varer fram til noen dager før eggløsning. Da går vi inn i sommer. Deilig! Østrogenet er på topp, vi er kreative, presterer, føler oss attraktive og livet er herlig! Synd at denne fasen bare varer 2-4 dager... da går vi inn i høsten. Her går energinivået ned igjen, vi vender fokuset innover igjen, progesteronet øker. 

Når jeg leser dette, innser jeg at det ikke er så fryktelig mange dager i måneden (vår og sommer) der vi er på topp hormonmessig. Jeg synes ikke skal bli irriterte eller skuffa over at vi enkelte dager er litt mer slitne, stille eller ikke alltid kommer i mål med alt. Kanskje rett og slett være litt snille(re) mot oss selv. Det er nok spesielt viktig at Flinke Piker får denne kunnskapen. Det å hvile litt ekstra i perioder er helt greit, og veldig smart. Ved å loggføre syklusen kommer dette så tydelig fram, og man lærer seg kroppen å kjenne enda bedre.

Vel, dette var dagens tekst fra forfatteren! Det har vært litt lite skriving i det siste, og jeg savner det! 

Her er det sykt barn, lite søvn og langt fra rosenrødt for tiden. Ingen korona på Mari, men hun hoster og har litt feber. Jeg var hjemme i hele går, og fordi hun hele tiden ble vekket av hoste ble det kun 30 minutter "egentid" midt på dagen. Også jeg som er sååå glad i egentid, da. Rakk akkurat en yoganidra, he he. Kjente da at det var veldig deilig at jeg hadde satt meg opp på gruppetimer på Kick i går kveld, og instruerte to timer- spinning og styrke. Da var det en del energi som skulle ut på hu mor!! Jeg elsker å ha gruppetimer, savner treningssenterbransjen!

I natt har vi samsovet i dobbeltsenga, og det har vært så som så med søvn. Er nå klar for arbeidshelg og tre langvakter på rappen, noe som er ganske drøyt i seg sjæl. Så jeg tar med meg budskapet fra mitt eget innlegg inn i helgen, skal gjøre nidraer i pausene mine og ta litt ekstra vare på meg selv.

Og det håper jeg DU gjør også!

Legg gjerne igjen noen av dine beste tips på dager med lite energi eller søvn... Sharing is caring!


Klem fra Hanne