En deilig pustemeditasjon

11.02.2021

I dag har jeg lyst til å dele en enkel og god meditasjon der vi aktivt tar i bruk neseborspust.

Neseborspust handler om å balansere gass og brems i kroppen. Vi vet alle at det lett kan bli for mye av det ene og mindre av det andre, og i den travle hverdagen tror jeg de aller fleste kjenner seg igjen i at gassen er det som i størst grad er aktivert. En tilværelse med gassen i bånn og lite tid til hvile, ro og ettertanke, er gjerne forbundet med stress.   

Det autonome, ikke-viljestyrte nervesystemet, er forbundet med gass i høyre nesebor og brems i venstre. Jeg vet at det kan høres rart ut for mange- men prøv selv, og se hvordan du synes det fungerer for deg. 

Slik gjør du:

Sett alarmen på 10 minutter og sett deg i en behagelig stilling og lukk øynene dine.

Løft høyre hånd og trykk høyre tommel mot ditt høyre nesebor mens du gjør et dypt innpust. Trykk høyre lang- eller pekefinger mot venstre nesebor når du puster ut. 

Fortsett med lange dype pust til alarmen ringer. Inn gjennom venstre nesebor, ut gjennom høyre. 

Når alarmen ringer, avslutt åndedraget du holder på med, og bli sittende litt i stillhet og bare kjenne etter. La kroppen puste selv uten å påvirke, og kjenn etter om øvelsen har ført til noen endring hos deg. 

Sitt så lenge du vil før du går ut i hverdagen igjen.

Nyt!