En av mine favorittstillinger

16.09.2020

En stilling som alltid inngår i min daglige praksis, er å ligge med beina opp langs en vegg (viparita karani). 

Jeg avslutter gjerne praksisen min med minimum fem minutter, gjerne enda lenger, og det er en stilling som gir ro- både i kroppen og sinnet. Dette kan utføres av alle og er en relativt enkel yogastilling. Prøv den gjerne på kveldstid for å finne ro og avspenning før du skal legge deg.

Slik gjør du: 

Legg deg på ryggen med rompa så nærme veggen du kan, og plasser beina opp langs veggen. Bruk den tiden du trenger på å justere deg inn i stillingen, det skal føles behagelig og du skal kjenne at du kan hvile i noen minutter. Kanskje vil du ha en pute under hodet, eller en yogakloss i korsryggen?

Armene ligger ned langs siden, gjerne litt ut fra kroppen. Slapp av i hender og fingre. Kjenn også at du hviler i ansiktsmuskulatur og kjeve. Klarer du å slappe helt av? Ingen muskler trenger å være i spenn her. Ta noen lange dype åndedrag der du puster helt ned i magen, og slipp deretter pusten fri. Kjenn kroppen din, legg merke til pust, tanker, følelser, fornemmelser. 

Noen fordeler med stillingen:

- Bekkenet forhøyes, og lymfer og andre væsker kan strømme fritt gjennom buken. Dette kan redusere hovne ankler, kramper og overbelastede knær, og er nydelig etter en dag med mye ståing og gåing.

- Stillingen, i en kombinasjon med lang og dyp pust, stimulerer det parasympatiske nervesystemet som står for ro, hvile og ettertanke. Er vi ofte i stressmodus, er det sympatiske nervesystemet vårt overstimulert, og dyp pust og avslappende yogaøvelser bringer oss tilbake til balanse og avspenning. Dette er positivt for den dype søvnen, og kan sette oss i stand til å møte stress med en større ro og bevissthet i den travle hverdagen.

- Stillingen sies å stimulere lymfesystemet som igjen spiller en viktig rolle for immunforsvaret vårt. 

- Stillingen vil over tid gjøre deg mer fleksibel. 

Min anbefaling er at du tester ut denne allerede i dag! Har du tid og lyst, er det deilig å avslutte dagen med levende lys, lav rolig musikk og litt tid på yogamatta. Jeg lover at du ikke kommer til å angre. Gi meg en tilbakemelding da vel!