Daglig yogapraksis

05.02.2021

"Bare rull ut matta" er et uttrykk jeg ofte bruker. Det hjelper meg de dagene jeg ikke har det spor lyst til å praktisere yoga, men gjør det likevel fordi jeg vet at det ofte bare skal 5-6 minutter til så flyter det. Jeg vet også at det er lite annet som slår roen og den gode følelsen jeg får etter en stille stund på matta.

Daglig yogapraksis trenger ikke bety at man legger alt annet på hylla for å vie all sin tid til en ren yogi- /yogini-livsstil. En daglig praksis trenger heller ikke å vare i en hel time eller bestå av tunge, rigide øvelser i en bestemt rekkefølge. Nei, en daglig yogapraksis kan være akkurat det du bestemmer deg for, det du kjenner at du har behov for akkurat denne dagen.

Enkelte dager har vi masse energi. Det frister med stående stillingerer, krigersekvenser, solhilsen og balanseposisjoner. I tillegg kan det være digg å toppe det hele med ildpust, en pusteteknikk som øker energinivået ytterligere. I tillegg til energigivende yoga er jeg også glad i å ta meg en løpetur eller styrkeøkt, spille høy musikk eller podcast, og gjerne trene sammen med andre. Energi gir energi!

Men så har vi de andre dagene da dere. I perioder er det kanskje dem det er flest av? Og særlig i den mørke vintertida (eller er det bare meg?). Altså dager der vi føler oss mer eller mindre tappet for energi. Det kan kjennes som at vi blir spist opp av hverdagsstresset, døgnet har altfor få timer, og det er lite annet enn sofaen som frister når alle dagens plikter og gjøremål er gjennomført. Selv om sofaen ser god ut, så er det like viktig å "bare" rulle ut matta nå også, selv om det kan kreve enda mer selvdisiplin og mental styrke. Disse dagene kan det være tilstrekkelig å ligge i savasana, fokusere på lang, dyp pust, meditere, lukke øynene og ha en mer stille praksis. Når jeg er sliten liker jeg å være litt ekstra snill med meg selv. Jeg tenner lys, nyter min ullmatte samt pledd, puter og øyepute. Ofte består praksis av færre stillinger, ofte bare liggende og sittende, jeg bruker lang tid i hver stilling og tar meg god tid til å sjekke inn i kropp og hode. Noe som for øvrig både er nødvendig og godt etter en dag med høyt tempo og mange inntrykk.

Daglig yogapraksis er for all del ikke bare den tiden du tilbringer på matta di. Øvelsene vi gjør er bare en liten del av det- fruktene høster vi i hverdagen. Det å kunne ta et langt, dypt åndedrag når man kjenner at stresset bygger seg opp, eller å legge bort skjerm en ettermiddag og øve på tilstedeværelse, er like viktig som stillingene på matta. 

Det å kunne lytte til kroppen og hva du trenger akkurat her og nå, er noe av det viktigste yoga har lært meg. Min daglige yogapraksis består av alt jeg har beskrevet over. Hvis du bare har ti minutter før du legger deg, kan du bruke disse minuttene til å puste dypt og legge fra deg stress og bekymringer fra dagen som har vært og lade opp til en ny. Det er vel investerte minutter, og er mer enn bra nok.

I boka mi Sterk og Fri, som kommer til våren/sommeren, har jeg satt sammen ulike yoga-program som du kan gjøre ut fra dagsform og lyst. Det er yoga for søvn, yoga for energi, yoga som tar en halvtime og yoga når du ikke har lyst- for å nevne noen. Boka består også av ulike pusteteknikker og enkle meditasjoner. 

Husk at hvis du lytter til deg selv, og det kroppen forteller deg, da har du kommet et godt stykke på vei!

Ønsker dere alle en super helg! Selv skal jeg jobbe hele helgen, og legge inn litt yoga i mye av det jeg gjør.

Stor klem fra meg