Dagens yogastilling Sirsasana

01.12.2021

Sirsasana, hodestående, har vært min aller største utfordring i klassisk hathayoga. Jeg har vært redd for å falle, ikke helt stolt på min egen styrke, og har rett og slett ikke klart å komme meg opp uten hjelp i løpet av de tre månedene jeg har vært yogastudent ved Tønsberg yoga. Dette har vært et stort mål for meg, og jeg har jobbet og jobbet med å få det til, nå i løpet av denne uken sitter den faktisk! Var litt stolt da!!

Sirsasana kalles KING av asanas (yogastillinger). I Sivananda-tradisjonen er dette den første asana vi gjør, og det hevdes at stillingen gir både selvtillit og livskraft. Samtidig snur man alt litt på hodet, bokstavelig talt, og ser verden fra en annen vinkel. Stillingen øker PRANA (livskraft) og næringsrik blodtilførsel til hjernen, ryggmargen og nervesystem, noe som forbedrer alle kroppsfunksjoner.

Som om ikke dette skulle være nok, skal sirsasana øke konsentrasjonen og forbedre hukommelsen, og forbedre evnen til å motta inntrykk via syn og hørsel.

Kontraindikasjoner: Ved konstatert nakkeskade, høyt blodtrykk, ørebetennelse, grå/grønn stær eller andre øyesykdommer. De lærde strides når det gjelder sirsasana når man har menstruasjon. Vi lærte at det er ok med sirsasana, men at man kan bli litt kortere i stillingen under menstruasjon.

Kilde: Pensum fra Tønsberg Yoga lærerutdanning.