Dagens yogastilling

31.10.2020

Kjært barn har mange navn. Savasana, Shavasana, Corps pose, Mrtasana, Dødmannsstilling. 

Den beste hvilestillingen som finnes i mine øyne.

Uansett hvilket navn du bruker (jeg bruker savasana), handler denne stillingen om avspenning, hvile og restitusjon. Den er helt nydelig for å føle at man lander etter en hektisk dag med mange ytre stimuli. Savasana brukes som avslutning etter endt yogapraksis, og det sies at kroppen her absorberer effekten av yogastillingene man har utført i forkant.

Slik gjør du: 

Legg deg ned på matta. Velg selv om du ligger helt flatt, eller om du ønsker å bygge opp med puter, bolster, klosser eller lignende. Det er viktig at du finner en stilling der du klarer å gi slipp, hvile, spenne av, synke ned i underlaget. Det er deilig å pakke seg inn i et teppe og legge noe (øyepute, håndkle el. over øynene). Sett på rolig musikk hvis du liker det, eller velg å ha det helt stille. 

Ta plass på matta. Legg beina så langt ut til siden at hoftene kan slappe av og føttene falle ut til sidene. Armene plasseres ut fra kroppen slik at skuldrene finner hvile mot gulvet. Håndflatene peker oppover hvis det kjennes naturlig og behagelig. 

Prøv å slappe av i alle muskler i hele kroppen, både små og store muskelgrupper. Glem ikke kjever og alle de små musklene i ansiktet. Kan du kjenne hvordan du slapper av mer og mer på hvert utpust, og at kroppen synker dypere ned i underlaget hver gang du puster ut. 

La pusten flyte naturlig, fritt og uanstrengt uten at du prøver å påvirke den på noen måte. 

Savasana kan roe ned både kropp og sinn, MEN ikke bli lei deg hvis det kjennes ut som hodet er fullt av tanker når du legger deg ned i denne hvilestillingen. Ofte har vi et skyhøyt tempo i hverdagen, og det er først når det blir stille på utsiden at vi legger merke til alt som befinner seg på innsiden. 

Hvis tankene nesten flommer over, aksepter det som dukker opp og se  forsøk å bare legge merke til tankene dine uten å gå ytterligere inn i hver enkelt. Observer tanken og send den videre. Prosesser hver tanke på denne måten. Kanskje er det et tegn på at du trenger denne hvilepausen fra omgivelsene dine oftere? Kanskje er det en fin måte å "rydde" i hodet i løpet av dagen, slik at du slipper tankekjøret når du skal legge deg? Prøv deg litt fram. 

Savasana kan gjøres når som helst og hvor som helst, du ligger så lenge du vil. Kanskje har du ti minutter i dag? Nyt!


Lørdagsklem fra Hanne