Dagens yogastilling: Matsyasana

21.01.2022

Dagens yogastilling, asana, er matsyasana. Matsyasana er en bakoverbøyning, som på norsk kalles Fisken.

Matsyasana er god for fremadroterende skuldre, åpner brystet og forenkler et dypt åndedrett. Stillingen hevdes å kunne påvirke LYKKE-hormoner, og kan derfor bidra positivt ved depresjoner og nedstemthet. 

NB! Solar plexus lader i denne stillingen!

Vær forsiktig dersom du har høyt blodtrykk, migrene, sliter med søvnløshet eller har alvorlige nakke- eller ryggskader.

Slik gjør du det:

Ligg på ryggen, og trekk armene godt under kroppen. Tenk at hendene skal treffe så langt ned på lårene som mulig. Håndflatene vender ned mot matta.

Løft overkroppen og se på tærne dine. Trekk albuene innunder kroppen og løft / åpne brystet ditt mot taket. Vekten er i albuene dine. Pust inn, og på utpust slipp hode og nakke rolig og forsiktig bakover samtidig som albuene holder kroppen oppe og brystet åpnes mot taket. Toppen av hodet treffer matta, men har minimalt med vekt /belastning. Bein og føtter slapper av.

Bli i stillingen på dype pust.